سردار سلیمانی
امام خامنه ای:
تشییع میلیونی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، اولین سیلی سخت به آمریکایی‌ها بود اما سیلی سخت‌تر «غلبه نرم افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» و «اخراج امریکا از منطقه» است.


رئیس جمهور فرانسه خواستار مجازات‌های سنگین برای اخلال‌گران فضای مجازی شد/ مکرون: سایر کشورها هم باید شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنند/ آقایان دولت! لااقل کمی اروپایی شوید.

باید در نظر گرفت که باز بودن بیش از اندازه‌ی فضاهای مجازی و عدم کنترل دقیق بر محتواها و کاربران ایجادکننده محتوای کذب می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به جامعه وارد سازد. آخرین کشوری که نسبت به این مسئله معترض شده ، فرانسه و رییس جمهور آن ماکرون است.

 

گروه سیاسی-رجانیوز: فضای مجازی و مخاطرات سیاسی آن تنها به جمهوری اسلامی ایران ختم نمی‌شود. شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و واتساپ هر روز انبوهی از داده‌های شخصی مردم را در اختیار سیاست‌مداران می‌گذارند و روند انتخابات را به نفع آنان تغییر می‌دهند. فضای مجازی باعث شده است که با ایجاد موج‌های غالبا کاذب، بحران‌های سیاسی آفریده شود. آخرین کشوری که نسبت به این مسئله معترض شده ، فرانسه و رییس جمهور آن ماکرون است.

 

به گزارش رجانیوز به تازگی دولت  فرانسه لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده که در آن مجازات‌های سنگینی برای برهم زنندگان نظم و امنیت فضای مجازی در نظر گرفته شده است.

 

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در روزهای گذشته بارها به موضوع گسترش «اخبار جعلی» در رسانه‌های اجتماعی اشاره کرده و از قصد خود برای معرفی لایحه‌ای برای مبارزه با آنها خبر داده است.

 

وی، به عنوان مثال روز چهارشنبه در جمع خبرنگارانِ «کاخ الیزه» با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های اجتماعی به ابزارهایی برای ارائه اطلاعات نادرست و راه‌اندازی هجمه‌های تبلیغاتی علیه شخصیت‌های صنف‌های مختلف تبدیل شده‌اند، خواستار مسدود کردن آنها شد.

 

ماکرون گفته است:

«در شبکه‌های اجتماعی سراسر جهان و به تمام زبان‌ها، هزاران حساب کاربری ایجاد شده‌اند که هدفشان گسترش پروپاگاندا و ترویج دروغ برای لکه‌دار کردن حیثیت مقام‌های سیاسی، شخصیت‌ها، مقام‌های دولتی و روزنامه‌نگاران است.»

 

جالب است که ماکرون به مابقی کشورها نیز پیشنهاد داده است که فضای مجازی را محدود کنند تا از آسیب‌ها در امان بمانند.

 

البته چندی می‌شود که نگاه‌ها به فضای مجازی و شرکت‌هایی چون فیس‌بوک، واتساپ وتلگرام منفی شده است و در کشورهای مختلف دنیا از این شرکت‌ها به سیاسی‌کاری شناخته می‌شوند.

 

 

مدتی قبل اتهام نقض حریم خصوصی ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک در راستای تبلیغ برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶، از سوی شرکت کمبریج آنالیتیکا جنجال آفرین شد.این اتفاق سبب شد تا ارزش سهام شرکت فیسبوک به سرعت سقوط کند و با کاهش ۷ درصدی، حدود ۴۰ میلیارد دلار به این شرکت ضرر و زیان وارد کند.

 

مقام‌های آمریکایی می‌گویند...

 

فیسبوک از این قضیه مطلع بوده اما واکنشی نشان نداده است. درباره این مساله مارک زاکربرگ، مدیر‌عامل فیسبوک همچنان سکوت کرده است.

 

کمبریج آنالیتیکا، یک شرکت خصوصی است که در زمینه واکاوی و پردازش داده در زمینه انتخابات فعالیت می‌کند. این شرکت به عنوان یکی از شاخه‌های شرکت بریتانیایی آزمایشگاه‌های ارتباطات استراتژیک (CLS) برای مشارکت در سیاست‌های آمریکا در سال ۲۰۱۳ احداث شد. به نظر می‌رسد که این کمپانی در همه‌پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، انتخابات ریاست‌جمهوری کنیا در سال ۲۰۱۷ و دیگر رویدادهای بزرگ سیاسی در سراسر جهان نقش داشته است.

 

 

 

کانال ۴ خبر بریتانیا گزارش داده بود که این شرکت برای رسیدن به اطلاعات مورد نظر خود از روش‌هایی چون تله گذاری برای سیاستمداران، سواستفاده از موقعیت‌های غیرمتعارف، رشوه، استفاده از کارگران جنسی و حتی فرستادن دختران جوان به خانه مشتریان سعی در پیشبرد اهداف خود دارد. همچنین این شرکت با کسانی که برای سرویس‌های اطلاعاتی مانند ام‌آی ۵ و ام‌آی ۶ کار می‌کنند، همکاری می‌کند.

 

کمبریج آنالیتیکا تنها یک نمونه از رسوایی شرکت‌های بزرگ فضای مجازیست. این رسوایی به قدری بزرگ بود که کشوری چون هند در ایام نزدیک انتخابات نخست وزیری خود حساب کاربری این شرکت را مسدود کرده بود.

 

البته یک سوی معضلات فضای مجازی به اقدامات سیاسی برای برهم زدن نظم موجود ختم می‌شود که غالبا هم با مراکز امنیتی در ارتباط هستند. از یک جهت دیگر نشر اکاذیب و باز بودن دست کاربران برای ایجاد تشنج و ایجاد خبر دروغ در فضای مجازی آسیب‌های جبران ناپذیری را به هر حکومت و کشوری وارد می‌کند.

 

فیسبوک در فتنه 88 نقش مهمی را برای عناصر ضدانقلاب بازی می‌کرد و هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ نشراکاذیب به مهمترین رسانه‌ی فتنه تبدیل شده بود. اکنون نیز فضاهای مجازی‌ای چون اینستاگرام و توییتر نیز با انتشار حجم بالایی از مطالب کذب، باعث بوجود آمدن بحران‌ها و نارضایتی‌هایی می‌شوند. ماجرای اخیر انتشار خبر کذب از سمت یک سلبریتی باعث کشته شدن طلبه‌ای در همدان شده بود.

 

باید در نظر گرفت که باز بودن بیش از اندازه‌ی فضاهای مجازی و عدم کنترل دقیق بر محتواها و کاربران ایجادکننده محتوای کذب می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به جامعه وارد سازد. این مسئله‌ایست که تمام دنیا با آن رو به روست. از ایجاد تشنج در فرانسه تا مدیریت افکارعمومی در انتخابات آمریکا همگی دستاورد عدم کنترل بر فضای مجازی بوده است. البته باید گفت که هم فرانسه و هم آمریکا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید دربرابر این نوع بحران‌سازی‌ها ایستاد. باید دید که در ایران نیز مسئولان به این نتیجه خواهند رسید یا نه؟




درباره : حوادث , بصیرت , نفوذ , ابتذال , فرهنگ ,
بازدید : 50
[ چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 ] [ 23:43 ] [ نویسنده : محمد حاتمی ] | نظرات (0)
مطالب متفرقه
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش



.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • انیمیشن گلکسی